26 sierpnia w Lublinie odbyła konferencja poświęcona temu rozwiązaniu. Wzięli w niej udział m.in. sekretarz stanu w MSWiA Włodzimierz Karpiński, podsekretarz stanu w MSWiA Piotr Kołodziejczyk oraz wojewoda lubelski Genowefa Tokarska.
System będzie zintegrowany ze wszystkimi wojewódzkimi centrami powiadamiania ratunkowego. Dzięki temu rozwiązaniu w skali całego kraju awaria techniczna jednego centrum pozwoli na przejęcie jego funkcji przez inne. Ma także umożliwiać porozumienie się z operatorem we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej.
Po wywołaniu numeru 112 odpowiedź nastąpi w ciągu 10 sekund. Przygotowanych jest 17 obiektów będących siedzibami centrów powiadamiania ratunkowego. Są one zlokalizowane w miastach wojewódzkich. Jedynie w województwie mazowieckim oprócz Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie funkcjonować będzie drugie centrum w Radomiu.
Do systemu włączona została także obsługa numeru alarmowego policji (997), której nie było w systemie powiadamiania ratunkowego utworzonym w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

Nowoczesna platforma teleinformatyczna dla numeru 112 to nie tylko usprawnienie systemu zgłoszeń telefonicznych. Ma ona zapewniać także możliwość elektronicznej rejestracji danych przekazywanych przez osobę zgłaszającą (w formie elektronicznego formularza), a także natychmiastową wizualizację lokalizacji zdarzenia. Cyfrowy system mapowy ma szybko lokalizować miejsce wypadku, skalę zdarzenia, a także ułatwić operatorowi podjęcie decyzji, co do rodzaju i liczby podmiotów potrzebnych do akcji ratowniczej. Dzięki temu służby będą musiały już przekazywać sobie informacji, a niezbędna pomoc powinna nadejść szybciej i być lepiej zorganizowana.