W ocenie prezesa UZP obowiązujące obecnie przepisy w sposób niewystarczający regulują kwestie związane z podwykonawstwem w procesie udzielania i realizacji zamówień publicznych. Dlatego w nowelizacji zaproponowano m.in.:
• objÄ™cie podwykonawstwa umowÄ… o zamówienie publiczne na roboty budowlane lub usÅ‚ugi, co pozwoli na uznanie niewykonywania warunków i wymogów dotyczÄ…cych podwykonawstwa za niewykonywanie umowy o zamówienie publiczne;
• umożliwienie, w przypadku niezapÅ‚acenia przez wykonawcÄ™ wynagrodzenia należnego podwykonawcom, dokonania bezpoÅ›redniej pÅ‚atnoÅ›ci przez zamawiajÄ…cego na rzecz podwykonawców z wynagrodzenia należnemu wykonawcy, a także z kwot lub gwarancji, stanowiÄ…cych zabezpieczenie należytego wykonania umowy, które zostaÅ‚y wniesione przez wykonawcÄ™ przed zawarciem umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego do wysokoÅ›ci 10% wartoÅ›ci kontraktu;
• umożliwienie zamawiajÄ…cemu zastrzeżenia obowiÄ…zku wykonania bezpoÅ›rednio przez samego wykonawcÄ™ kluczowych części zamówienia, bez możliwoÅ›ci zlecenia ich wykonania przez podwykonawców lub polegania na zasobach innych podmiotów, na zasadach wskazanych w art. 26 ust. 2b
Prawa zamówień publicznych;
• umożliwienie zamawiajÄ…cemu zastrzeżenia koniecznoÅ›ci skierowania przez wykonawcÄ™ umowy z podwykonawcÄ… do akceptacji zamawiajÄ…cego, przy czym akceptacja bÄ™dzie oznaczaÅ‚a ustawowÄ… solidarnÄ… odpowiedzialność zamawiajÄ…cego i wykonawcy wzglÄ™dem wypÅ‚aty wynagrodzenia podwykonawcy.
Treść projektu nowelizacji