Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2013-11-18 | Teledetekcja, Sprzęt

Hamburski most pod lupą drona

Zdalna inspekcja hamburskiego mostu Köhlbranda to projekt, którego celem było pokazanie, że dron może być z powodzeniem wykorzystywany do szczegółowej inspekcji nawet dużych konstrukcji budowlanych.


Ilustracja: Hamburski most pod lupą drona

Köhlbrandbrücke w Hamburgu to drugi co do wielkości most w Niemczech – ma 3,6 km długości i dziennie przejeżdża nim 30 tys. pojazdów. Zgodnie z normą DIN 1076 jego konstrukcja musi być poddana szczegółowej inspekcji co sześć lat. W jej trakcie inspektorzy muszą przyjrzeć się każdej stalowej i betonowej konstrukcji, co zajmowało im dotychczas od 3 do 5 miesięcy. Mniej szczegółowe, wizualne inspekcje muszą być zaś przeprowadzane co rok.

By sprawdzić, czy to pracochłonne zadanie da się wykonać szybciej i bezpieczniej, postanowiono testowo wykorzystać bezpilotową maszynę latającą. Wybór padł na heksakopter Aibot X6 niemieckiej firmy Aibotix. Jak chwali się jego producent, maszyna ma ku temu świetne predyspozycje. Posiada np. lekkie karbonowe osłony śmigieł, dzięki którym przypadkowe zetknięcie się z kontrolowaną konstrukcją nie musi oznaczać kraksy.

Na potrzeby hamburskiego projektu X6 wyposażono ponadto w kamerę zainstalowaną w górnej części maszyny, co pozwoliło przyjrzeć się konstrukcji mostu od spodu. Ważnym udoskonaleniem było także dodanie lamp LED-owych pozwalających wykonywać zdjęcia we wnętrzu pylonów. Kolejna przydatna przy inspekcji funkcja to Position-Hold – pozwala automatycznie utrzymywać drona w jednej pozycji, by jego operator mógł się w tym czasie skupić na obsłudze kamery.

Inżynierowie z Aibotix pracują nad kolejnymi udoskonaleniami X6. Jednym z ich najnowszych pomysłów jest funkcja Collision Avoidance, która pozwala trzymać drona w określonym dystansie od przeszkody. Aibot będzie ponadto w stanie kontynuować lot nawet w przypadku awarii dwóch z sześciu silników.

Jak podsumowuje eksperyment producent, władze portu w Hamburgu, nad którym biegnie most, pozytywnie oceniły możliwość wykorzystania drona do zdalnej inspekcji przeprawy. Nie dość, że maszyna pozwoliła przeprowadzić całe zadanie szybciej, to jeszcze zapewniła dane lepszej jakości, niż te zbierane dotychczasowymi metodami.

Źródło: Aibotix, JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Geodeci z WAT-u kupili czwartego drona

Wojskowa Akademia Techniczna udzieliła zamówienia na zakup bezzałogowego, lotniczego systemu pozyskiwania...

Drony w służbie przyrody i bezpieczeństwa

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych, firma Trigger Composites...

Dron kartuje symbol Szwajcarii

Matterhorn (4478 m n.p.m.), jeden z najbardziej rozpoznawalnych szczytów Szwajcarii, zyskał numeryczny model terenu w...


wiadomości

Laser-3D Jacek Krawiec
Kraków

SKANERY LASEROWE i OPROGRAMOWANIE

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-05-21 | WARSZAWA
Geodezja inżynieryjna w procesie realizacji inwestycji budowlanej
Zakład Geodezji Inżynieryjnej i Systemów Pomiarowych Politechniki Warszawskiej zaprasza na...
więcej
2025-05-22 | ŁOCHÓW
Kongres GIS 2025
Głowne zagadnienia kongresu: • najnowsze trendy, innowacyjne rozwiązania, zaawansowane...
więcej
2025-05-22 | JÓZEFOSŁAW
XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna
XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna pt. "Nowe wyzwania geodezji inżynieryjnej w...
więcej
2025-05-22 | WARSZAWA
Konferencja: Czy to już miasta przyszłości?
W programie przewidziano panele referatów oraz warsztaty, skupiające się na aspekcie środowiskowym...
więcej
2025-05-27 | POLAŃCZYK
IX Konferencja Solina 2025
Tematyka Konferencji: 1. Rozwój zrównoważony - możliwości stosowania nowych technologii w...
więcej
2025-05-27 | BRZEŹNO
II Mistrzostwa Polski Geodetów w Golfie ze szkoleniem dotyczącym praktycznych aspektów formatu GML
Wrocławski oddział Stowarzyszenia Geodetów Polskich organizuje w dniach 27–28 maja 2025 r. na...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Formy rachunkowe i biografia prof. Hausbrandta
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
w spisie nieruchomości lewobrzeżnej Warszawy z 1790 r. kwestionariuszy nie wypełniło 15% uprawnionych?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Tomasz Ziemowit Gomoliszewski (1910-1988)

Tomasz Ziemowit  Gomoliszewski  (1910-1988)
Urodził się 27 grudnia 1910 roku w Zagórzu koło Częstochowy. W 1931 roku ukończył Gimnazjum im. St. Staszica w Sosnowcu. Po rocznej służbie w Szkole Podchorążych Rezerwy Piechoty rozpoczął studia na Wydziale Geodezyjnym Politechniki Warszawskiej...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1964

1964
Operacyjne działanie systemu nawigacji satelitarnej Transit. System umożliwia lokalizację łodzi podwodnej z dokładnością ok. 25 m.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2