Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2013-11-18 | Teledetekcja, Sprzęt

Hamburski most pod lupą drona

Zdalna inspekcja hamburskiego mostu Köhlbranda to projekt, którego celem było pokazanie, że dron może być z powodzeniem wykorzystywany do szczegółowej inspekcji nawet dużych konstrukcji budowlanych.


Ilustracja: Hamburski most pod lupą drona

Köhlbrandbrücke w Hamburgu to drugi co do wielkości most w Niemczech – ma 3,6 km długości i dziennie przejeżdża nim 30 tys. pojazdów. Zgodnie z normą DIN 1076 jego konstrukcja musi być poddana szczegółowej inspekcji co sześć lat. W jej trakcie inspektorzy muszą przyjrzeć się każdej stalowej i betonowej konstrukcji, co zajmowało im dotychczas od 3 do 5 miesięcy. Mniej szczegółowe, wizualne inspekcje muszą być zaś przeprowadzane co rok.

By sprawdzić, czy to pracochłonne zadanie da się wykonać szybciej i bezpieczniej, postanowiono testowo wykorzystać bezpilotową maszynę latającą. Wybór padł na heksakopter Aibot X6 niemieckiej firmy Aibotix. Jak chwali się jego producent, maszyna ma ku temu świetne predyspozycje. Posiada np. lekkie karbonowe osłony śmigieł, dzięki którym przypadkowe zetknięcie się z kontrolowaną konstrukcją nie musi oznaczać kraksy.

Na potrzeby hamburskiego projektu X6 wyposażono ponadto w kamerę zainstalowaną w górnej części maszyny, co pozwoliło przyjrzeć się konstrukcji mostu od spodu. Ważnym udoskonaleniem było także dodanie lamp LED-owych pozwalających wykonywać zdjęcia we wnętrzu pylonów. Kolejna przydatna przy inspekcji funkcja to Position-Hold – pozwala automatycznie utrzymywać drona w jednej pozycji, by jego operator mógł się w tym czasie skupić na obsłudze kamery.

Inżynierowie z Aibotix pracują nad kolejnymi udoskonaleniami X6. Jednym z ich najnowszych pomysłów jest funkcja Collision Avoidance, która pozwala trzymać drona w określonym dystansie od przeszkody. Aibot będzie ponadto w stanie kontynuować lot nawet w przypadku awarii dwóch z sześciu silników.

Jak podsumowuje eksperyment producent, władze portu w Hamburgu, nad którym biegnie most, pozytywnie oceniły możliwość wykorzystania drona do zdalnej inspekcji przeprawy. Nie dość, że maszyna pozwoliła przeprowadzić całe zadanie szybciej, to jeszcze zapewniła dane lepszej jakości, niż te zbierane dotychczasowymi metodami.

Źródło: Aibotix, JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Geodeci z WAT-u kupili czwartego drona

Wojskowa Akademia Techniczna udzieliła zamówienia na zakup bezzałogowego, lotniczego systemu pozyskiwania...

Drony w służbie przyrody i bezpieczeństwa

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych, firma Trigger Composites...

Dron kartuje symbol Szwajcarii

Matterhorn (4478 m n.p.m.), jeden z najbardziej rozpoznawalnych szczytów Szwajcarii, zyskał numeryczny model terenu w...


wiadomości

Laser-3D Jacek Krawiec
Kraków

SKANERY LASEROWE i OPROGRAMOWANIE

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
2025-05-19 | POZNAŃ
Człowiek w przestrzeni: działalność, efekty i perspektywy
Konferencja ma na celu rozpowszechnienie i popularyzację studenckich osiągnięć z zakresu geografii...
więcej
2025-05-21 | WARSZAWA
Geodezja inżynieryjna w procesie realizacji inwestycji budowlanej
Zakład Geodezji Inżynieryjnej i Systemów Pomiarowych Politechniki Warszawskiej zaprasza na...
więcej
2025-05-22 | ŁOCHÓW
Kongres GIS 2025
Głowne zagadnienia kongresu: • najnowsze trendy, innowacyjne rozwiązania, zaawansowane...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Skanowanie szlaku kolejowego
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
loksodroma to krzywa, która przecina wszystkie południki pod takim samym kątem?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Józef Tadeusz Wędzony (1923-2006)

Józef Tadeusz Wędzony (1923-2006)
Urodził się 8 marca 1923 r. w Pstroszycach w powiecie miechowskim. W 1936 r. rozpoczął naukę w liceum im. T. Kościuszki w Miechowie. W 1943 r. ukończył dwuletnią Państwową Szkołę Górniczo-Hutniczo-Mierniczą na Krzemionkach, uzyskując tytuł technika...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1895
Guglielmo Marconi (1874-1937), włoski elektrotechnik i wynalazca, rozpoczyna w Pontecchio we Włoszech doświadczenia z bezprzewodowym przesyłaniem sygnałów.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2