Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2013-11-18 | Teledetekcja, Sprzęt

Hamburski most pod lupą drona

Zdalna inspekcja hamburskiego mostu Köhlbranda to projekt, którego celem było pokazanie, że dron może być z powodzeniem wykorzystywany do szczegółowej inspekcji nawet dużych konstrukcji budowlanych.


Ilustracja: Hamburski most pod lupą drona

Köhlbrandbrücke w Hamburgu to drugi co do wielkości most w Niemczech – ma 3,6 km długości i dziennie przejeżdża nim 30 tys. pojazdów. Zgodnie z normą DIN 1076 jego konstrukcja musi być poddana szczegółowej inspekcji co sześć lat. W jej trakcie inspektorzy muszą przyjrzeć się każdej stalowej i betonowej konstrukcji, co zajmowało im dotychczas od 3 do 5 miesięcy. Mniej szczegółowe, wizualne inspekcje muszą być zaś przeprowadzane co rok.

By sprawdzić, czy to pracochłonne zadanie da się wykonać szybciej i bezpieczniej, postanowiono testowo wykorzystać bezpilotową maszynę latającą. Wybór padł na heksakopter Aibot X6 niemieckiej firmy Aibotix. Jak chwali się jego producent, maszyna ma ku temu świetne predyspozycje. Posiada np. lekkie karbonowe osłony śmigieł, dzięki którym przypadkowe zetknięcie się z kontrolowaną konstrukcją nie musi oznaczać kraksy.

Na potrzeby hamburskiego projektu X6 wyposażono ponadto w kamerę zainstalowaną w górnej części maszyny, co pozwoliło przyjrzeć się konstrukcji mostu od spodu. Ważnym udoskonaleniem było także dodanie lamp LED-owych pozwalających wykonywać zdjęcia we wnętrzu pylonów. Kolejna przydatna przy inspekcji funkcja to Position-Hold – pozwala automatycznie utrzymywać drona w jednej pozycji, by jego operator mógł się w tym czasie skupić na obsłudze kamery.

Inżynierowie z Aibotix pracują nad kolejnymi udoskonaleniami X6. Jednym z ich najnowszych pomysłów jest funkcja Collision Avoidance, która pozwala trzymać drona w określonym dystansie od przeszkody. Aibot będzie ponadto w stanie kontynuować lot nawet w przypadku awarii dwóch z sześciu silników.

Jak podsumowuje eksperyment producent, władze portu w Hamburgu, nad którym biegnie most, pozytywnie oceniły możliwość wykorzystania drona do zdalnej inspekcji przeprawy. Nie dość, że maszyna pozwoliła przeprowadzić całe zadanie szybciej, to jeszcze zapewniła dane lepszej jakości, niż te zbierane dotychczasowymi metodami.

Źródło: Aibotix, JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Geodeci z WAT-u kupili czwartego drona

Wojskowa Akademia Techniczna udzieliła zamówienia na zakup bezzałogowego, lotniczego systemu pozyskiwania...

Drony w służbie przyrody i bezpieczeństwa

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych, firma Trigger Composites...

Dron kartuje symbol Szwajcarii

Matterhorn (4478 m n.p.m.), jeden z najbardziej rozpoznawalnych szczytów Szwajcarii, zyskał numeryczny model terenu w...


wiadomości

EU-MAXNET Sp. z o.o.
WARSZAWA

Przedstawiciel firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE GNSS. Firma MAXNET Lech Wereszczyński oferuje szeroką gamę profesjonalnych urządzeń/systemów pozycjonowania GNSS firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-05-27 | POLAŃCZYK
IX Konferencja Solina 2025
Tematyka Konferencji: 1. Rozwój zrównoważony - możliwości stosowania nowych technologii w...
więcej
2025-05-27 | BRZEŹNO
II Mistrzostwa Polski Geodetów w Golfie ze szkoleniem dotyczącym praktycznych aspektów formatu GML
Wrocławski oddział Stowarzyszenia Geodetów Polskich organizuje w dniach 27–28 maja 2025 r. na...
więcej
2025-05-27 | ON-LINE
Standardy BIM i GIS w projektach CPK
W programie: • Standardy BIM i GIS w CPK – jak przygotować się na nadchodzące projekty;...
więcej
2025-05-28 | KIELCE
Konferencja: Inteligentna, zrównoważona i cyfrowa ulica
W programie przewidziano: • debatę otwierającą z udziałem prezydentów miast; •...
więcej
2025-05-29 | LEGNICA
XXIX Międzynarodowe Polsko-Czesko-Słowackie Dni Geodezji
W Legnicy w dniach 29-31 maja 2025 roku odbędą się XXIX Międzynarodowe Polsko-Czesko-Słowackie Dni...
więcej
2025-06-10 | ON-LINE
Zagadnienia gleboznawczej klasyfikacji gruntów
Szkolenie dedykowane jest dla: - Administracji geodezyjnej wszystkich szczebli. - Wykonawców prac...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
World Trade Center w obiektywie Stanisława Nazalewicza
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
stosowany w XII wieku łokieć krakowski miał 59,5 cm długości?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Guillaume le Vasseur de Beauplan (ok. 1600-1673)
Urodził się prawdopodobnie w Dieppe w Normandii około 1600 roku. Ten francuski inżynier, architekt i kartograf od 1630 roku był na służbie polskiej (już za panowania Zygmunta III Wazy). Od 1632 roku kierował pracami inżynieryjnymi na Ukrainie...
więcej

strzałka w dółGeodaty
2011
Europejska Agencja Kosmiczna z powodzeniem wystrzeliwuje dwa pierwsze operacyjne satelity europejskiego systemu nawigacji Galileo.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2