Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2023-12-14 | GNSS, Teledetekcja, Sprzęt, Edukacja

Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON

11 grudnia obyło się wręczenie nagród w III edycji konkursu o nagrodę Ministra Obrony Narodowej za realizację bezzałogowego systemu powietrznego, lądowego i morskiego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Wśród laureatów znaleźli się studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji WAT.


Ilustracja: Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON <br />
Cień i Narwal
Cień i Narwal
Ilustracja: Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON <br />
Virga
Virga

Konkurs skierowany był do studentów i doktorantów uczelni wojskowych, a jego celem było wyłonienie na podstawie przygotowanych koncepcji i zrealizowanych projektów najlepszych rozwiązań. Ponadto konkurs ma przyczyniać się do wzrostu rozpoznawalności potencjału badawczo-rozwojowego w uczelniach wojskowych, promować osiągnięcia studentów i doktorantów uczelni wojskowych oraz popularyzować wiedzy w zakresie tematyki konkursu.

Studenci z Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej uzyskali następujące wyniki:

• II miejsce za realizację bezzałogowego systemu morskiego w kategorii „bojowe” zajęli Maja Walasik oraz ppor. mgr inż. Konrad Mikszewicz za projekt pt. „Nawodny Bezzałogowy System Bojowy CIEŃ”.
CIEŃ to pływająca platforma bojowa. Głównymi atutami tej jednostki pływającej jest ograniczenie obecności człowieka podczas misji bojowych, możliwość zaatakowania wrogiego okrętu i jego unieszkodliwienie poprzez zderzenie. Statkiem steruje się za pomocą specjalnego kontrolera. Kamery RGB i IR umieszczone na jednostce mogą zostać zastosowane w przypadku działań operacyjnych w nocy. Taka konfiguracja umożliwia kompleksowe pozyskiwanie danych obrazowych do identyfikacji potencjalnych celów. Moduł nawigacyjny z odbiornikiem GPS pozwala na dokładne wyznaczenie swojej pozycji oraz prowadzi ciągłą komunikację z jednostką pływającą z wykorzystaniem fal radiowych o częstotliwości 2,4 GHz lub komunikację wykorzystującą transmisję danych przy pomocy sieci GSM. CIEŃ może również wykorzystywać dane nawigacyjne do precyzyjnego namierzania celów.


Maja Walasik i ppor. mgr inż. Konrad Mikszewicz

• Wyróżnienie za realizację bezzałogowego systemu morskiego w kategorii „operacyjno-rozpoznawcze” zajął: Karol Korolczuk za projekt pt. „Bezzałogowy Statek Inspekcyjno-badawczy NARWAL”.
NARWAL to bezzałogowy zdalnie sterowany pojazd podwodny (ROV – remotely operated vehicle) z podwoziem gąsienicowym przystosowanym do operacji na dnie zbiorników wodnych. Składa się z konstrukcji nośnej oraz podzespołów inspekcyjno-badawczych zbierających dane obrazowe. Platforma może pracować z takimi sensorami, jak kamery stereoskopowe, skaner 3D do zastosowań podwodnych czy magnetometr.
Zadaniem NARWALA jest pozyskiwanie danych przestrzennych o elementach podwodnych i zanurzonych z możliwością ich wykorzystania do tworzenia opracowań 3D. Pozyskane dane mogą służyć do inspekcji, badania deformacji dna oraz do kontroli i konserwacji zasobów morskich (w tym podwodnego okablowania i infrastruktury technicznej) bez obecności człowieka pod wodą. Dodatkowo NARWAL może instalować na dnie zbiornika znaczniki potrzebne do orientacji skanów czy zdjęć, które następnie posłużą do stworzenia modeli i map dna. Wykorzystanie gąsienic pozwala na ustabilizowanie pracy i wykonywanie operacji z większą precyzją, co zapewnia przewagę nad stosowanymi obecnie systemami.


Karol Korolczuk

• Wyróżnienie za realizację bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „operacyjno-rozpoznawcze” zajęła sierż. pchor. Nina Kurzyna za projekt pt. „VIRGA”.
VIRGA to bezzałogowy statek powietrzny dużych wysokości. Stanowi doskonałe rozwiązanie w dziedzinie meteorologii zarówno dla wojska, jak i służb cywilnych. Dron może wykonywać pomiary meteorologiczne w różnych miejscach w ramach jednego lotu. Składa się z dwóch modułów: sterowca półsztywnego wypełnionego helem i bezzałogowego statku powietrznego. Moduły te uzupełniają się – sterowiec wynosi moduł BSP na określoną wysokość (już podczas wznoszenia sonda wykonuje pomiary meteorologiczne), po czym odłącza się. W kadłubie modułu BSP umieszczony jest czujnik MeteoModemM20, dzięki któremu dane automatycznie zapisywane są na komputerze. Są one niezbędne w pracy synoptyków na lotniskowych stacjach meteorologicznych (również dla IMGW), ponieważ umożliwiają dokładniejszą prognozę pogody. Co więcej, informacje mogą zostać dostarczone z obszarów trudno dostępnych.


Sierż. pchor. Nina Kurzyna

Opiekunem wszystkich nagrodzonych projektów jest mgr inż. Marcin Lisowski.


Zespół z WIG WAT z opiekunem mgr. inż. Marcinem Lisowskim

Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej prowadzi także inne prace badawcze związane z wykorzystaniem bezzałogowców powietrznych, lądowych i wodnych w różnych dziedzinach inżynierskich i wojskowych.

Źródło: KNS GeoPixel WAT (fot. WAT)


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Naukowcy z WAT o pomiarach kurczących się zasobów wód gruntowych

Od kilku dekad gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na wodę, które prowadzi m.in. do...

Geoinformatyka również na WAT

Z początkiem roku akademickiego 2023/2024 oferta kształcenia Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii...

Ruszył nowy rok akademicki na WIG WAT

Na Wydziale Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie już po raz 71. zabrzmiała...


wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
2025-05-19 | POZNAŃ
Człowiek w przestrzeni: działalność, efekty i perspektywy
Konferencja ma na celu rozpowszechnienie i popularyzację studenckich osiągnięć z zakresu geografii...
więcej
2025-05-21 | WARSZAWA
Geodezja inżynieryjna w procesie realizacji inwestycji budowlanej
Zakład Geodezji Inżynieryjnej i Systemów Pomiarowych Politechniki Warszawskiej zaprasza na...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Model 3D Piaseczna na bazie danych z UAV
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
łan staropolski miał 126 morgów polskich?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Karol Brzozowski (1821-1904)
Inżynier i uczestnik powstań narodowych, który założył sieć linii telegraficznych w Turcji i opracował mapy gór Kurdystanu. Urodził się w Warszawie 29 września 1821 r. jako syn oficera napoleońskiego i leśnika, herbu Korab. Poszedł w...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1845
Na podstawie szkiców Pawła Edmunda Strzeleckiego (1797-1873) geologa, podróżnika i odkrywcy, powstała mapa południowo-wschodniej Australii i Tasmanii, która ukazała się w jego dziele "Physical description of South Wales and Van...
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2