– Ten projekt to inwestycja w przyszłość – podkreśla Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. – Zebraliśmy wszystkie „papierowe” dane dotyczące mola oraz mariny i przenieśliśmy je do środowiska cyfrowego, po to, aby jeszcze lepiej opiekować się naszym stuletnim zabytkiem, łatwiej nim zarządzać i utrzymywać w jak najlepszym stanie. Jesteśmy pierwszym samorządem, który tego dokonał – dodaje.
Cyfrowy bliźniak łączy informacje dotyczące mola i mariny – archiwalne, bieżące oraz prognozy przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje dokumentację techniczną, modele BIM oraz narzędzia do monitorowania, analizy i optymalizacji funkcjonowania tych obiektów. Wirtualny bliźniak pomaga w obserwacji stanu technicznego mola i mariny, zapobieganiu awarii oraz planowaniu konserwacji. To narzędzie umożliwiające jeszcze lepsze zarządzanie mariną – wszystkie informacje są dostępne on-line.
– Cyfrowy bliźniak jest bardzo przydatnym narzędziem w naszej pracy – zaznacza Grażyna Dobrzyńska, szefowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, który zarządza molem i mariną. – Dzięki niemu możemy dokładnie monitorować stan techniczny mola, analizować jego strukturę, oznaczać uszkodzenia czy ślady eksploatacji. Cyfrowy bliźniak pozwala na obejrzenie tego obiektu z każdej strony oraz na wirtualne „rozłożenie” konstrukcji i wyposażenia na pojedyncze elementy, a następnie zmierzenie ich długości i powierzchni. W ten sposób możemy łatwo i precyzyjnie określić miejsca przeznaczone do remontu lub modernizacji – wyjaśnia.
Szybka reakcja i minimalizacja kosztów napraw jest kluczowa dla zachowania sopockiego zabytku dla przyszłych pokoleń. Na tym jednak nie koniec korzyści. – Cyfrowy bliźniak ułatwia też sprawne zarządzanie mariną – dodaje Magdalena Cieślik. – Nasz model uzbrojony jest w moduł do kontroli ruchu w marinie. Dzięki temu możemy monitorować dostępność miejsc, optymalizować ruch jednostek oraz zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo żeglarzom – wymienia.
W przyszłości planowane jest też m.in. stworzenie interaktywnych aplikacji dla turystów, prezentujących historię tego miejsca i oferujących wirtualne spacery.
• Cyfrowy bliźniak mola i mariny – podstawowe informacje
Prace nad stworzeniem cyfrowego bliźniaka trwały 6 miesięcy. Wykonała je spółka On The Go przy współudziale firm Replicx i Metior 3D. Do odwzorowania obiektów wykorzystano metodę fotogrametryczną (nalot z użyciem drona) oraz skaning laserowy (skany ze 864 stanowisk). W efekcie otrzymano chmurę punktów o rozmiarze 200 GB i dokładności 2 mm.
Model BIM mola i mariny składa się z 16 000 obiektów. Ponadto warto wspomnieć, że do cyfrowego bliźniaka została przeniesiona zeskanowana papierowa dokumentacja techniczna w liczbie 9500 stron.
Platforma „Cyfrowy Bliźniak Mariny i Mola Sopot” daje następujące korzyści:
• cyfrowa i trójwymiarowa reprezentacja infrastruktury mola i mariny;
• cyfrowa reprezentacja aktualnych i historycznych zasobów infrastruktury mola i mariny;
• centralizacja danych oraz dostęp online do uporządkowanej, skodyfikowanej dokumentacji i informacji technicznych infrastruktury mola i mariny;
• przejrzysty wgląd w chronologię wydarzeń związanych z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą mola i mariny.