Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2025-05-20 | GIS, Teledetekcja

Cyfrowy bliźniak mola i mariny w Sopocie

Sopockie molo i marina zyskały wirtualnego bliźniaka. Dzięki nowoczesnej technologii powstała cyfrowa kopia tego miejsca. Wszystko po to, aby jeszcze lepiej dbać o stan techniczny mola i zarządzać mariną. Dzięki cyfrowemu odwzorowaniu infrastruktury będzie można monitorować każdy szczegół konstrukcji, przewidywać ewentualne problemy i planować konserwację.


Ilustracja: Cyfrowy bliźniak mola i mariny w Sopocie
Ilustracja: Cyfrowy bliźniak mola i mariny w Sopocie

– Ten projekt to inwestycja w przyszłość – podkreśla Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. – Zebraliśmy wszystkie „papierowe” dane dotyczące mola oraz mariny i przenieśliśmy je do środowiska cyfrowego, po to, aby jeszcze lepiej opiekować się naszym stuletnim zabytkiem, łatwiej nim zarządzać i utrzymywać w jak najlepszym stanie. Jesteśmy pierwszym samorządem, który tego dokonał – dodaje.

Cyfrowy bliźniak łączy informacje dotyczące mola i mariny – archiwalne, bieżące oraz prognozy przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje dokumentację techniczną, modele BIM oraz narzędzia do monitorowania, analizy i optymalizacji funkcjonowania tych obiektów. Wirtualny bliźniak pomaga w obserwacji stanu technicznego mola i mariny, zapobieganiu awarii oraz planowaniu konserwacji. To narzędzie umożliwiające jeszcze lepsze zarządzanie mariną – wszystkie informacje są dostępne on-line.

– Cyfrowy bliźniak jest bardzo przydatnym narzędziem w naszej pracy – zaznacza Grażyna Dobrzyńska, szefowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, który zarządza molem i mariną. – Dzięki niemu możemy dokładnie monitorować stan techniczny mola, analizować jego strukturę, oznaczać uszkodzenia czy ślady eksploatacji. Cyfrowy bliźniak pozwala na obejrzenie tego obiektu z każdej strony oraz na wirtualne „rozłożenie” konstrukcji i wyposażenia na pojedyncze elementy, a następnie zmierzenie ich długości i powierzchni. W ten sposób możemy łatwo i precyzyjnie określić miejsca przeznaczone do remontu lub modernizacji – wyjaśnia.

Szybka reakcja i minimalizacja kosztów napraw jest kluczowa dla zachowania sopockiego zabytku dla przyszłych pokoleń. Na tym jednak nie koniec korzyści. – Cyfrowy bliźniak ułatwia też sprawne zarządzanie mariną – dodaje Magdalena Cieślik. – Nasz model uzbrojony jest w moduł do kontroli ruchu w marinie. Dzięki temu możemy monitorować dostępność miejsc, optymalizować ruch jednostek oraz zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo żeglarzom – wymienia.
W przyszłości planowane jest też m.in. stworzenie interaktywnych aplikacji dla turystów, prezentujących historię tego miejsca i oferujących wirtualne spacery.

• Cyfrowy bliźniak mola i mariny – podstawowe informacje

Prace nad stworzeniem cyfrowego bliźniaka trwały 6 miesięcy. Wykonała je spółka On The Go przy współudziale firm Replicx i Metior 3D. Do odwzorowania obiektów wykorzystano metodę fotogrametryczną (nalot z użyciem drona) oraz skaning laserowy (skany ze 864 stanowisk). W efekcie otrzymano chmurę punktów o rozmiarze 200 GB i dokładności 2 mm.
Model BIM mola i mariny składa się z 16 000 obiektów. Ponadto warto wspomnieć, że do cyfrowego bliźniaka została przeniesiona zeskanowana papierowa dokumentacja techniczna w liczbie 9500 stron.

Platforma „Cyfrowy Bliźniak Mariny i Mola Sopot” daje następujące korzyści:
• cyfrowa i trójwymiarowa reprezentacja infrastruktury mola i mariny;
• cyfrowa reprezentacja aktualnych i historycznych zasobów infrastruktury mola i mariny;
• centralizacja danych oraz dostęp online do uporządkowanej, skodyfikowanej dokumentacji i informacji technicznych infrastruktury mola i mariny;
• przejrzysty wgląd w chronologię wydarzeń związanych z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą mola i mariny.

Źródło: Urząd Miasta Sopotu


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

Uber "naprawia" GPS w miastach
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2